Good morning Miss Leferink

7 mei 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Zo en in een keer was het alweer zondagavond. De afgelopen week heb ik genoten van mijn eerste dagen stage. En wat een ervaringen heb ik nu al op mogen doen!

Waar ik dinsdag nog een onderwijsmuseum met mijn klas bezocht, was het woensdag dan wel tijd voor de eerste echte lesdag. Ik blijf het zo bijzonder vinden dat alle 29 leerlingen 's ochtends bij hun binnenkomst mij begroeten met 'Good morning Miss Leferink'. En dat doet niet alleen mijn klas; overal waar ik (en andere leerkrachten natuurlijk ook haha) binnenkom, heten de kinderen mij in koor welkom. De kinderen kijken hier nog veel meer tegen een leerkracht op. Wanneer ze zich niet gedragen, krijgen de kinderen een hele levensles over respect en gehoorzamen. Best een heel verschil met Nederland zeg! Woensdag heb ik tijdens het werken kinderen geholpen, een rekenles klassikaal nagekeken en een stukje Afrikaans/Nederlands gegeven.

Donderdag was mijn mentor maar een halve dag in de klas en daarom kwam er een andere leerkracht bij mij in de klas. De kinderen wilden ontzettend graag meer over mij en Nederland weten en daarom heb ik mijzelf en Nederland uitgebreid geïntroduceerd. De kinderen vroegen mij het hemd van het lijf en stonden zelfs te springen om wat Nederlandse woorden te leren haha. Dit was alweer de laatste stagedag van de week en gelukkig kan ik zeggen dat ik een hele leuke klas en mentor heb getroffen!

Vrijdag heb ik gebruikt om eens echt aan de verslagen te beginnen, want 'helaas' gaat dat hier toch ook echt door haha. Gelukkig stond er voor de zaterdag weer heel veel leuks op het programma. 's Ochtends stond de tweede surfles op het programma en ik ben weer een hele ervaring rijker. Inmiddels heb ik de surfskills aardig onder de knie, maar wat waren de golven woest zeg. Na anderhalf uur mij flink uitgesloofd te hebben, stond ik met lamme armen en ijskoude voeten onder de heerlijk warme douche. Ik heb mijn tijdelijke sport hier wel gevonden:) Bij de surfschool zijn wij met z'n zessen opgepikt door onze gastvrouw Diane, want zij heeft ons meegenomen naar Root 44. Dit is een soort overdekte en onoverdekte markt die iedere zaterdag en zondag open is. Er was live muziek, winkeltjes en eetkraampjes. Samen met Julia en Amber heb ik hier mijn eigen ijsje laten samenstellen en ja, dit was het meest heerlijke ijsje wat ik in mijn hele leven heb gehad! Na de markt zijn we afgezet bij V&A Waterfront om hier heerlijk aan het water te eten bij een typisch Zuid-Afrikaans restaurant. Top zaterdagje!

Vanmorgen ben ik weer flink bezig geweest voor school en vanmiddag stond er weer een uitje op het programma. Met Diane, Amber, Noortje en Julia ben ik naar Canal Walk geweest. Canal Walk is het grootste winkelcentrum van Zuid-Afrika en dat heb ik gemerkt. Ik heb mijn ogen uitgekeken over wat daar allemaal te zien was, want je kon zo gek niet bedenken of het was er aanwezig. Bij Mug and Bean hebben we even gepauzeerd en had ik een scone besteld. Nou, de scones (en taart en muffins) zijn gewoon drie keer zo groot dan in Nederland, oftewel een hele maaltijd haha.

Ja, ik geniet geniet en geniet. Iedere dag vind ik het een feest! Morgen heb ik alweer precies twee weken van dit donders mooie land mogen genieten, maar het voelt eerder als twee dagen. Benieuwd wat de komende week gaat brengen!

1. Niek voshaar:
    8 mei 2017
    hoe is het daar juf silke gr niek
  2. Silke Leferink:
    8 mei 2017
    Hey Niek! Wat leuk zeg, een berichtje van jou. Het is hier super. De kinderen zijn druk bezig met het afmaken van jullie tekeningen. Ik hoop dat we ze deze week afkrijgen. Hoe is het bij jullie in de klas? Groeten juf Silke