Dag lieve lieve Grade 4W!

28 juni 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Neenee, ik was jullie niet vergeten hoor! Ik heb gewoon extra genoten van mijn allerlaatste dagen op Bergvliet Primary en bovendien moest de verslagendeadline gehaald worden. Stage is afgesloten en de verslagen zijn ingeleverd; nu kan de vakantie écht beginnen:)

Even weer terug naar waar ik geëindigd was. Vorige week maandag was mijn laatste volle dag in 'mijn' Grade 4W. Ik heb onder andere mijn laatste Nederlandse les aan de kinderen gegeven. De kinderen kennen de cijfers, de kleuren, een aantal dieren en ze zingen zelfs 'lang zal ze leven'. Blijkbaar hadden mijn leerlingen hun Nederlandse taal geshowd aan andere leerlingen, want ik kreeg vragen van andere leerlingen of ik hen ook niet even een lesje Nederlands wilde geven haha!

Dinsdag zijn Amber en ik een ochtendje wezen kijken in Grade R. Dat kun je vergelijken met de kleuters in Nederland. Het enige grote verschil is dat leerlingen hier echt al in werkboeken vanuit de methodes werken. Tegen de middag ging ik terug naar mijn eigen klas en daar werd ik aangevallen alsof ik een jaar was weggeweest. Hoe zou dat tijdens mijn afscheid dan wel niet gaan?

Woensdag was een hele indrukwekkende dag. Onze directeur had namelijk voor ons een schoolbezoek geregeld bij Westlake Primary. Deze school staat in een township en dat hebben we gemerkt. Tussen de huisjes van golfplaten en karton, kwamen we aan op school. Een gloednieuw schoolgebouw, ja best wel heel raar terwijl de buurt er in de verste verte niet eens op lijkt. De school is gefinancierd door investeerders. Er zitten zo'n 700 leerlingen op deze school en 450 leerlingen krijgen geen eten thuis. Maandagochtend komen er kinderen schreeuwend en huilend van de honger op school, omdat ze sinds vrijdagmiddag geen eten meer hebben gehad. Jongens moet geleerd worden dat het niet normaal is om meisjes te slaan. Er kunnen zelfs ouders aan de poort komen met messen, omdat hun kind gepest wordt. Ik heb moeite moeten doen om mijn mond dicht te houden van verbazing. Saillant detail; naast de school staat de gevangenis waar vele familieleden van de kinderen vastzitten...

Donderdag was het dan tijd echt tijd voor de laatste stagedag. 's Ochtends zijn Amber en ik op bezoek geweest in Grade 7. Grade 7 kun je vergelijken met de brugklas. Alleen de Grade 7 bevindt zich nog op de basisschool en lijkt eigenlijk een soort voorbereidingsjaar op de 'High School'. De leerlingen krijgen al vakken als economie etc., wisselen van lokalen, maar zitten dus nog wel op de basisschool. Toen ik terugkwam in mijn eigen klas kreeg ik weer een knuffelend welkom en mijn mentor vond dat ik de dag mocht afmaken. Ik heb de leerlingen  'levend memory' geleerd, ze mochten de betekenis van Nederlandse woorden raden en Mrs. Williams sloot af met een quiz over mij. Toen de middag bijna om was, kreeg ik alvast een grote kaart van de kinderen met allemaal lieve afscheidsberichtjes. Als kers op de taart beoordeelde mijn mentor mijn stage met een 'excellent'. Wat een heerlijke dag:)

Vrijdag hebben we lekker genoten van onze vrije dag. 's Avonds hebben we een keer pannenkoeken gebakken, want die hebben we gemist haha! Daarna zijn we met de andere meiden een avondje uitgeweest en dat was natuurlijk weer gezellig.

Zaterdag hebben we geprobeerd om veel te doen voor onze verslagen, maar de concentratie hing ergens in de boom. 's Avonds waren we uitgenodigd bij de gastouder van de andere meiden voor een gezellig avondje eten. We hebben lekker gegeten met z'n allen!

Voor de verandering waren er geen rare kwakende volgens, blaffende honden en een rommelde schoonmaakster en daarom heb ik eens echt uit kunnen slapen. Daarna ben ik even visueel op de koffie gegaan bij pap en mam en de rest van het gezin. 's Middags voelde ik mij een deelnemer van Masterchef, want de rest van de dag hebben Amber en ik in de keuken doorgebracht. We hebben zo'n 1000 pepernoten staan draaien als afscheidstraktatie voor onze stageklassen. 's Avonds om tien uur zijn er nog appelflappen de oven in gegaan, want we wilden natuurlijk ook iets speciaals voor onze mentoren.

Maandagochtend hebben we de traktaties afgemaakt en zijn we net voor de eerste pauze naar school gegaan. Hmm, dit waren dan echt de allerlaatste momenten met mijn stageklas. We zijn op de foto geweest, hebben nog even gekletst, een groepsknuffel gedaan en gesmuld van de pepernoten. Bij de deur hebben we voor de allerlaatste keer naar elkaar gezwaaid: dag lieve lieve schatten van Grade 4W!

Gisteren hadden we ons tweede en laatste scholenbezoek. Dit keer geen townshipschool, maar een heuze private school. Sterker nog; een private school voor alleen meisjes. We hebben een dagje meegedraaid op Herschel Girls Primary. Voor de poort stonden parkeerwachters, want de Porsches, Ferrari's en nog een aantal 'dikke' auto's reden hier af en aan. De school straalt een en al luxe en rijkdom uit. Het is de beste school in alle opzichten van de gehele Western Cape. Ouders betalen zo'n €6000 per jaar per meisje voor deze school. Dit verschil is gewoon niet te omschrijven met de townshipschool die ik ook heb gezien en dan te bedenken dat ze zo'n drie kwartier rijden van elkaar liggen...

Vanmorgen had de directeur ons in alle vroegte nog een keer uitgenodigd tijdens de ochtendvergardering. Hij wilde ons namelijk nog één keer bedanken in het bijzijn van alle leerkrachten. Na een aantal superlieve woorden, een groot applaus en een goodiebag vol cadeautjes, hebben Amber en ik de schooldeur voor de laatste keer achter ons dichtgetrokken. Nee, deze meer dan geweldige stageschool vergeet ik nooit, nooit, nooit meer!

Best gek om te bedenken dat ik over drie weken alweer thuis ben. Nee, daar ga ik nog even niet aan denken, want eerst is het tijd om hier echt vakantie te gaan vieren. Volgende week ga ik dan eindelijk de hele week de Garden Route op en onder andere op zoek naar de 'Big Five'! Fijne vakantie:)