Garden Route - WAUW

9 juli 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Na het afscheid op stage, heb ik genoten van een paar dagen écht vakantie. Ik heb vrijwel niks uitgevoerd, maar wel mijn koffer ingepakt voor een weekje roadtrippen op de Garden Route. Je raad het al: dit was ge-wel-dig!

Maandag om kwart over vijf werden we al opgepikt en gisteravond (zaterdag) ploften we om zeven uur uitgeteld neer op de bank. Onze reisgroep bestond uit 8 mensen, waaronder een gids en een gids-in-wording. In totaal hebben we deze week tussen de 2400 en 2500 kilometers afgelegd. Nee, deze kilometers op de weg waren verre van saai. In plaats van konijnen, vlogen hier de baboons (bavianen) over de weg, reden we tussen death valley's door, vervolgens door bergpassen en op een ander moment met uitzicht op zee. We sliepen in backpackers, maar qua uitzicht voldeed dit meer aan vijfsterren. Even de highlights uitgelicht:

De eerste stop maandag was in het minuscule plaatsje Barrydale. Ik had het gevoel alsof ik een filmset was opgelopen in een cowboyachtige film. We hebben hier even rondgehangen en 's werelds meest lekkere milkshake gedronken. Na Barrydale, kwamen we aan in Oudtshoorn. Oudtshoorn is dé wereldhoofstad als het gaat om ostrich, de struisvogel. Nou dat hebben we gemerkt, want ik heb er nog nooit zoveel bij elkaar gezien. In Oudtshoorn hebben we genoten van een lekkere wine tasting en lunch. Hoe kan het ook anders: met ostrich (struisvogel) natuurlijk! Voordat we op slaapplek nummer 1 arriveerderen, hebben we eerst nog door de Cango Caves gelopen, geklommen en getijgerd. Dit zijn grotten met heel veel stalagtieten en stalagmieten.

Na de eerste dinsdagkilometers te hebben afgelegd, zijn we in een kano gestapt. Zo'n driekwartier laten zetten we voet aan wal bij het Wilderness National Park. We lieten de kano achter ons en hebben door de jungle gestruind op zoek naar de waterval. Bij de waterval hebben we heerlijk geluncht in de warme zon. Na de terugweg door de jungle en over het water met de kano, gingen we op weg naar Knysna. Helaas is Knysna getroffen door enorme bosbranden en dat was te zien. We zagen alle littekens die de brand had achtergelaten. In Knysna hebben we het Waterfront bezocht. Hier hebben we in de haven lekker een ijsje gegeten. 's Avonds sliepen we in Sedgefield en hier hebben we een ongelooflijk mooie zonsondergang gezien.

De woensdag begonnen we met de avontuurlijke dingen. Halverwege de ochtend reden we over de Bloukrans Bridge: dé hoogste bungeejumping ter wereld. Drie van onze groep hebben van deze mooie brug afgesprongen. Nee, ik was niet dapper genoeg haha! Een eindje verderop heb ik als aapje in de toppen van de bomen geslingerd. Een paar uur later werden we weer opgepikt en reden we door naar onze derde slaapplek. We sliepen in een onwijs mooi jungle hutje tussen de sinaasappelen en palmbomen.

Donderdagochtend, eerlijk gezegd voelde het meer als nacht, ging de wekker enorm vroeg. We zijn op weg gaan naar het Addo Elephant Park, want daar zouden we een safari doen bij zonsopkomst. In een open jeep en met zo'n acht lagen kleding aan, speurden we naar leeuwen. Wat hadden we een geluk, want ze lieten zich zien! En hoe, ze liepen op nog geen centimeter afstand langs de jeep en lieten bovendien hun grom nog even horen. Twee uur later zaten we aan het ontbijt en daarna zijn we met eigen bus het park in gegaan. We hebben zebra's, kudu's, zwijnachtigen en een zwarte buffel gezien. Natuurlijk hebben we ook de olifanten gespot. Bij een waterplas stonden er wat bij elkaar en toen we achter ons keken, kwam er een hele kudde vlak langs onze bus rennen. Een prachtig gezicht om ze van zo dichtbij te kunnen zien. Na deze topsafari kwamen na een paar uur aan op onze slaapbestemming. Qua uitzicht heb ik nog nooit zo'n gave slaapplek gehad. Vanuit mijn bed zag ik de oceaan, hoorde ik de oceaan en genoot ik van de sterrenhemel. Ja, ik sliep als een roosje haha.

Vrijdagmorgen stonden Amber en ik om zeven uur al op het strand. Op dit strand zouden we namelijk dolfijnen kunnen spotten bij zonsopkomst. Helaas lieten de dolfijnen zich niet zien, maar zagen we wel een alle prachtige kleuren van de zonsopkomst. De ochtend hebben we doorgebracht in Mossel Bay. We hebben hier onder andere in een soort schuur heerlijke koffies gedronken. Aan het einde van de middag hadden we het meest zuidelijke punt van Zuid-Afrika bereikt: Cape Agulhas. Hier lopen de Indische en Atlantische oceaan in elkaar over. Daarna kwamen we alweer aan op onze laatste slaapplek van de week.

Na een gezellige laatste avond, werden we gewekt door de vrolijke border collie die onze slaapkamer in kwam stormen. We begonnen de dag in Hermanus waar we eerst een markt hebben bezocht en later in het stadje op de rotsen hebben gezeten in de hoop dat we een walvis zouden zien. Niet gelukt haha. We hebben hier verder wat rondgehangen, een ijsje gegeten en lekker geluncht. In de middag zijn we naar Betty's Bay gereden om pinguïns te bekijken. Keiharde wind, hoge golven, een zonnetje en kijken naar de waggelende pinguïns; een mooie afsluiter van de meer dan gave week. Als klap op de vuurpijl reden we terug naar Kaapstad via een kustweg waar we uitzicht hadden over de oneindige oceaan, Kaapstad zelf en de zoveelste mooie zonsondergang.

Deze week was heel heel heel gaaf en we hebben enorm veel geluk gehad met het weer en de gezellige groep. Inmiddels komt Nederland heel dichtbij, maar eerst mag ik nog een allerlaatste weekje vertoeven 'thuis' in Kaapstad :)