Van kajakkampioen tot berggeit!

22 mei 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Genietend van een herfstzonnetje in de tuin, moet ik nu toch echt concluderen dat de eerste maand al om is. Deze week heb ik maar drie stagedagen aangezien het donderdag Ascension Day is, het Zuid-Afrikaanse Hemelvaart. Na deze week zit ik zelfs ook al op de helft van mijn stage.

Maandag begon de week weer vroeg, want iets voor half 8 was ik weer present op mijn stageschool. Deze dag heb ik de Engelse grammatica in goede banen geleid en eerlijk gezegd was ik daar best trots op. Trots aangezien ik op de middelbare school andere talenten had dan de grammatica van Engels haha. Nu, na zo'n 4 weken, merk ik dat mijn Engels al een enorme boost heeft gehad. En dat was een van mijn grote doelen hier:)

Dinsdag stond mijn stagedag in het teken van Drama. De halve schooldag hebben we een toneelstuk geoefend. Alle groepen Grade 4, waaronder mijn groep, hadden die avond hun jaarlijkse toneelavond. Alle drie groepen hebben een toneelstuk opgevoerd met echte kostuums. En ik mocht erbij aanwezig zijn en had zelfs een gereserveerde stoel mét naambordje!

Woensdag hebben Amber en ik een gesprek gehad met de directeur van onze stageschool. Hij gaat ervoor zorgen dat we aan het einde van onze stage nog een dag een bezoek kunnen brengen aan een echte 'township school' en een 'private school'. Zo kunnen we arm en rijk Afrika van nog dichterbij meemaken.

Donderdag was het de laatste stagedag van de week. Aan het einde van de Afrikaanse les heb ik de kinderen weer een stukje Nederlands geleerd. Aangezien de Afrikaanse taal best veel overeenkomsten heeft met de Nederlandse taal is dit erg leuk om te doen. De kinderen kunnen nu van 1 t/m 10 tellen én schrijven in het Nederlands, talentjes hé!

De kinderen blijven maar komen met vragen over Nederland en vragen vaak om het leren van nieuwe woorden in het Nederlands. Daarnaast kreeg ik ook twee andere hilarische vragen deze week: 'Juf, wat wil je later worden?' & 'Juf, ben jij al getrouwd? Want je hebt een echte ring om!' Ben ik even benieuwd wat voor vragen ik deze week ga krijgen haha! 's Avonds hebben we eetavond gehouden bij Amber en mij thuis met de andere meiden, met op het menu: zelfgemaakte lasagne. Het was een gezellige kletsavond.

Vrijdag begon het weekend en drie dagen weekend; daar kan ik wel aan wennen. Vrijdagochtend hebben Amber en ik besteed aan schoolwerk. 's Middags zijn we met Ilona en Eva naar Sea Point gegaan om daar aan het einde van de middag te gaan kajakken met het zicht op de meest gave zeedieren bij zonsondergang. Samen met Amber sprong ik vol goede moed in de kajak. Alleen lagen we na zo'n vijf minuten al een kilometer achter op de rest. Kajakkampioen gaan we nooit worden, gelukkig hebben we de Titanic ook niet nagespeeld, maar we hebben wel de grootste lol gehad met een prachtige zonsondergang! Ohja, nog even terug naar die gave zeedieren; we hebben wel geteld één pinguïn en twee zeemeeuwen gezien...

Aangezien uitslapen hier nog niet echt lukt met de steevast blaffende hond van de buren, is de zaterdagochtend wel productief geweest qua schoolwerk. Tegen de middag heeft onze gastouder Diane Amber en mij afgezet in Kalk Bay. In dit knusse stadje hebben we rondgestruind, aan een soort zeezwembad gezeten en genoten van een ijskoffie in een hippie restaurantje. Daarna zijn wij via de promenade teruggelopen naar Muizenberg waar we onze derde surfles zouden hebben. Helaas waren er zo weinig goede golven dat we besloten om de les naar een andere dag te verplaatsen. In plaats daarvan zijn we mooi in een bar gaan zitten met een kokosnoot milkashake hhhmm:)

Zondag, gisteren, zijn we heel actief geweest. Nadat Amber en ik Ilona en Eva met de Uber taxi hadden opgepikt, zijn we naar Green Market Square gereden. Dit is een plek met een heel schattig Afrikaans marktje met ik weet niet hoeveel leuke typisch Afrikaanse souvenirs. En ja! We hebben hem gescoord hoor, de Afrikaanse jurk is binnen! Vervolgens hebben we meegedaan aan een Free Guide Walking Tour door de vrolijk gekleurde Bo-Kaap. Ja echt, achter een gids aan met nog niet een vlaggetje in zijn hand haha. Normaal gesproken vind ik dit helemaal niets, maar ik moet eerlijk zeggen dat dit best tof was. Daarna was het tijd voor het echte werk; het beklimmen van Lions Head om de zonsondergang van bovenaf te zien. Ja, als ware berggeiten en met overal zweet en na heel wat geklim en geklauter, hebben wij de top bereikt. Direct vergaten we die hele survivaltocht, want wat was dit weer eens een fenomenaal uitzicht. Prachtige kleuren, een heerlijk briesje en een mini picknick, wauw! Weliswaar moesten we daarna ook nog weer naar beneden, maar inmiddels was het schemerig geworden. Kaapstad in de schemering van bovenaf leek net op Kerstmis. De terugtocht ging misschien wel wat makkelijker, maar toch waren we blij dat we in het pikke donker zonder al te veel kleerscheuren weer onder aan de berg stonden.

Van gekkigheid kan ik niet eens meer zeggen wat nu mijn mooiste ervaring is geweest hier in Zuid-Afrika! Een ding weet ik wel, dit zijn (en gaan nog worden) echt de gaafste drie maand van mijn leven:)

Dankjewel voor alle toffe reacties, appjes en berichtjes die ik van heel veel mensen al heb gekregen. Lief!

P.S. Voor het zien van meer foto's, klik in het menu op 'Foto's'.

1. Cas kleinheerenbrink:
    22 mei 2017
    Helemaal een top verhaal
  2. Angela Steggink:
    22 mei 2017
    Wow Silke, wat gaaf allemaal!