Door op het Zuid-Afrikaanse tempo...

28 mei 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Inmiddels is zondagavond omgetoverd tot mijn blogschrijfavond in plaats van het bord op schoot verhaal en Studio Sport kijken. De afgelopen week heb ik maar drie stagedagen gehad en de rest van de week heb ik genoten van een mini-vakantie op Zuid-Afrikaanse tempo. (en geprobeerd niet teveel naar het weerbericht in Nederland te kijken haha)

Net als in Nederland blijft mijn wekker zich op de maandagochtend toch vroeg melden haha. Maar goed; een nieuwe week stond voor de deur en die mag ik beginnen op mijn stageschool. Amber en ik voelen ons al niet meer die 'Dutch students' en beginnen de school rond te lopen alsof we in Nederland zijn.

Dinsdag heb ik de rekenles gegeven en ik mocht het nieuwe thema introduceren: lengtes. Wát was het weer leuk, want samen met de kinderen heb ik ik-weet-niet-hoeveel gemeten in het klaslokaal. Verder heb ik de tekeningen die ik met mijn Nederlandse leerlingen uit groep 5 gemaakt had, afgemaakt met mijn Zuid-Afrikaanse leerlingen. Nu zijn de tekeningen weer onderweg naar de St. Aloysiusschool in Geesteren!

Op de woensdag heb ik aan kleine groepjes buiten lesgegeven. We hebben samen onderzocht welke materialen blijven drijven en welke materialen zinken, een leuke les met water. Maar over dat water gesproken, dat is nu hét onderwerp van de dag hier. Er is nog nooit zo'n enorm watertekort geweest, geen druppel wordt hier meer verspilt. Kinderen nemen douchewater mee naar school om het gras groen te houden, er komt een ministraaltje uit de kraan, we moeten het eerste water van de douche opvangen, douchen kan alleen om de dag en moet binnen vijf minuten gebeuren. Ohja en de WC spoel je ook niet meer zomaar door: 'If it is yellow, let it mellow. If it is brown, flush it down.' Ja, ik maak echt van alles mee!

De eerste dag van onze mini-vakantie was het Ascension Day, het Zuid-Afrikaanse Hemelvaart. Deze dag konden Amber en ik natuurlijk niet zomaar voorbij laten zonder met de Nederlanders mee te vieren. We hebben deze dag heerlijk vertoefd tussen de wijngaarden met een 'wine tasting'. Daar zaten we dan, twee studentjes tussen alle decadent voordoende wijnkenners haha. Bij iedere wijn die we kregen, werd ons een waslijst aan informatie gegeven over de samenstelling, de soort en herkomst van druiven. We konden onze lach soms bijna niet inhouden als we weer eens niet wisten waar ze het eigenlijk over hadden. We hebben genoten van het uitzicht, de hapjes en de wijn.

Vrijdag hebben we even op pauze gedrukt, want het werd tijd om ons bezig te houden met de verslagen voor school. Na een dagje achter de laptop, was het zaterdag weer tijd voor een uitje. Zaterdagmiddag zijn Ilona, Eva, Amber en ik naar het Groenpuntstadion geweest voor de wedstrijd van Ajax Cape Town vs. Baroka FC. Oke, het voetbal was niet om naar te schrijven, maar toch ik heb mijn ogen uitgekeken. In een immens stadion waar nog niet eens twee vakken volzaten, werd er een waar feestje gemaakt. Dansende supporters met vuvuzela's, vlaggen, helemaal in Ajax kostuum, cheerleaders, een mascotte en een zwerver die je overgebleven patat smakelijk opeet; Ajax Cape Town heeft het allemaal. Daar zaten we dan, meedansend op het Zuid-Afrikaanse ritme haha!

Zondag zijn we lekker doorgegaan op dit rustige Zuid-Afrikaanse tempo, want vandaag hebben twee marktjes bezocht met z'n vieren. Eerst zijn we naar de markt in Kirstenbosch geweest. Ik kreeg een waar campinggevoel hier en toen ik een Hollands kraampje tegenkwam, was dat gevoel helemaal compleet. Amber en Eva waren helemaal gelukkig met hun kroketten en poffertjes en zelf heb ik genoten van eten waarvan ik niet wist wat het nou was. Als dessert hebben we een eigen ijsco laten maken, jammie:) Daarna zijn we doorgereden naar Bay Harbour The Market. Deze markt was in een loods aan zee in Hout Bay. Een markt waar je weer van alles kunt vinden, met livemuziek én natuurlijk met eetkraampjes. Een chille zondagmiddag!

Even een paar dagen op Zuid-Afrikaans tempo was fijn, nu zijn we weer klaar voor een nieuwe volle stageweek, see you...

1. Mama:
    28 mei 2017
    Wat ontzettend leuk weer geschreven Silke! Het lijkt net of we er zelf bij zijn