Winter is coming...

5 juni 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Nee, ik kijk niet meer naar het weerbericht in Nederland. Ja, het is nu echt warmer  bij jullie... De winter komt er aan dus de temperatuur komt niet meer zo vaak boven de twintig graden uit. Het klinkt best gek; winter met temperaturen net onder de twintig graden. Toch lopen de Zuid-Afrikanen hier nu al heerlijk warm met hun dikke winterjassen en mutsen rond. Wat hebben zij in hemelsnaam aan als ze ooit in de Nederlandse winter terecht komen!?

Toen ik eind april in Kaapstad kwam, was ik erg benieuwd hoe snel mijn Engels zich zou gaan verbeteren. Nou, vorige week maandag heb ik zelfs een les 'Idioms' geven. Oftewel, ik heb Grade 4 kennis laten maken met de spreekwoorden. Het was weer een feestje om les te mogen geven en hoe leuk: sinds die maandag gooi ik spontaan zelf met de idioms!

De rest van mijn stageweek heb ik veel kinderen geholpen met extra hulp, want de toetsweek komt eraan. De kinderen hebben de afgelopen week heel veel zelfstandig gewerkt. Ik was er voor de vragen en extra hulp, want mijn mentor nam ondertussen alvast de mondelinge toetsen af bij de kinderen. Ik blijf genieten van alles op mijn stage, want kinderen op de wereld zijn overal hetzelfde:)

Donderdagavond zijn Amber, Julia en ik naar Bree street geweest. Dit is ook een bekende straat in hartje Kaapstad, evenals Long street. Iedere eerste donderdagavond in de maand zijn alle kunstgalerieën tot laat open. Oke nee, ik ging echt niet voor de kunst, maar naast de kunst hebben ze nog meer. Je kunt dan namelijk door de kunstgalerieën wandelen en ondertussen wijn proeven voor een klein bedrag. Die ervaring leek ons wel leuk! Wat het geworden is? We hebben een wijntje gedronken op een knus terras en zijn vervolgens vijf meter verder een restaurant ingedoken voor een ontzettend lekker 'uitetenavondje'. Nee haha, ik heb dus inderdaad geen kunst gezien.

Vrijdag heb ik indrukwekkende dag gehad, want samen met Amber, Ilona en Eva heb ik dan eindelijk Robbeneiland bezocht. Aan het eind van de ochtend hebben we de boot gepakt vanuit het Waterfront naar Robbeneiland. Na een klein half uurtje hebben we voet aan wal gezet en zijn we in een oude, ietwat gammele bus gestapt. We zijn rondgereden langs de highlights op dit eiland en ondertussen vertelde onze gids informatie. Tot slot zijn we afgezet bij de grote gevangenis waar ook Nelson Mandela vast heeft gezeten. Ik vond het vet interessant om daar te mogen zijn en we zijn zelfs rondgeleid door een ex-gevangene. Hij vertelde o.a. over de lange werkdagen, korte luchtmomenten en de verschillende soorten cellen. Aan het einde van de rondleiding hebben we een rondje gemaakt door de cellen en hebben we de cel van Mandela gezien. Ook al leken de cellen allemaal op elkaar, wat waren ze enorm klein zeg! De rest van de vrijdagmiddag hebben we voor een groot deel op het terras doorgebracht, want het was een superzonnige herfstmiddag. Om deze hoogstaande dag extra hoogstaand af te sluiten, zijn Amber en ik als echte toeristen in het Cape Wheel geweest (de Zuid-Afrikaanse versie van de Londen Eye). Weer een mooi uitzicht dat we op ons lijstje kunnen bijschrijven!

Na 's ochtends vrij weinig te hebben gedaan, hebben we zaterdagmiddag ons weer in de wetsuits gehezen voor de surfles. Het ene moment was de zee supervlak en het andere moment waren er weer hardere golven. Het was niet het meest ideale weer om te surfen, maar ik blijf het erg leuk vinden. Na anderhalf uur voor surfer te hebben gespeeld, hebben we de dag afgesloten met een lekkere milkshake. Ohnee, we hadden de dag nog niet afgesloten; we zijn weer uitgeweest in Long street! Met z'n zessen zijn we als VIP's rondgeleid door drie clubs. Van persoonlijke security, tot cameravrouw, door een raam klimmen, de taken overnemen van een schoonmaker, lekkere drankjes en Afrikaanse en Westerse muziek: Deze avond had het allemaal!

De nacht daarna was vrij kort, maar zondag beloofde ook weer een leuke dag te worden. Nadat Amber en ik ontwaakt waren, zijn we even naar het winkelcentrum gelopen om daar naar onze favo smoothies te halen. Inmiddels zijn we vaste klanten bij TriBakery en het weten ze onze bestelling al haha. Tegen twee uur zijn we bij onze tijdelijke oom in de auto gestapt om onze tijdelijke neef te supporten bij het optreden van zijn band in Franschhoek. Onze gastouder Diane had Eva, Ilona, Noortje en Julia opgepikt. Aangezien het optreden pas om vijf uur begon, hebben wij met z'n zessen nog even rondgeslenterd in Franschhoek. Daarna zijn we teruggegaan voor het optreden en ik heb écht een leuke band gezien. Er zijn ‘ouwe gouwe’ langsgekomen, maar ze speelden ook hits van de laatste tijd. Ondertussen hebben we lekker gegeten en gedronken en tegen half negen lag ik moe achterin de auto. Je raad het al; mijn bed lag heerlijk na dit weekend!

Sinds vandaag zijn we dan echt over de helft en is gek om te bedenken dat we hier al zo’n tijd hebben gehad. Die periode is zo enorm snel gegaan, maar gelukkig hebben we nog zes weken te gaan! Hopelijk voorspelt de Zuid-Afrikaanse Piet Paulusma dan ook nog weer van boven de twintig graden:)Tot de volgende keer weer!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl